0
0

صفر تا صد تولید محتوا

214 بازدید

صفر تا صد تولید محتوا

همه آنچه لازم داریم تا درباره تولید محتوا بدانیم

اولین چیزی که با شنیدن نام محتوا به ذهن خطور می‌کند به احتمال زیاد تولید محتوا است. و اولین عبارتی که پس از شنیدن تولید محتوا در ذهن ما نقش می‌بندد تولید محتوا از نوع متن و نوشته است. آیا واقعاً همینطور است و محتوا صرفاً به تولید و تولید نیز صرفاً به محتوای متنی ختم می‌شود؟

در پاسخ به سؤال اول باید گفت که قطعا اینطور نیست و توصیه می‌کنیم قبل از مطالعه این بخش، راندآپ بخش استراتژی محتوا را ملاحظه بفرمایید و سپس این مطلب را ادامه دهید؛ زیرا ممکن است به این نتیجه برسید که در استراتژی محتوای شما نیازی به تولید توسط خودتان نیست و می‌توانید با برون‌سپاری، استراتژی خود را پیاده‌سازی کنید. پس تولید محتوا همه چیز نیست و حتی ممکن است در استراتژی محتوا وجود نداشته باشد. اما اگر وجود داشت چه؟ اگر قرار باشد خودتان تولید محتوا کنید چه؟ در ادامه این مطلب از ابتدا در رابطه با اهمیت تولید محتوا، سپس انواع قالب‌ها و فرمت‌های محتوا و در نهایت دستورالعملی برای تولید محتوا را خواهید یافت. که در فلوچارت مقابل این مراحل به صورت خلاصه آورده شده‌است.

در ابتدا مطلب زیر سوخت کافی را برای مطالعه و پیش‌روی در مسیر پرپیچ محتوا در اختیار شما خواهد داد:

ضرورت تولید محتوا

حال که به ضرورت تولید محتوا پی بردیم وقت دست‌به‌کار شدن است، اما دست نگه دارید و بیایید قبل از پختن آش تولید محتوا، مواد مورد نیاز این آش را بشناسیم و در قدم اول بیایید کمی بیشتر از آشی که قرار است بپزیم بدانیم.

آوینا کائوشیک در پاسخ سؤال محتوا چیست ؟ بیان می‌کند: «محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزشی می‌افزاید. این ارزش‌ها با کمک کردن به مخاطب در انجام بهتر شغل خود، دقیق‌تر شدن آن‌ها، خندان، سرگرم کردن آن‌ها و آموزش فراهم می‌شود

برخی دیگر  محتوا را چنین تعریف می‌کنند: “محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است”. این تعریف دارای پنج جزء است:

اطلاعات، هدف، مخاطب، کانال، فرم

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد محتوا و تعاریف گوناگون آن بدانید لینک زیر را دنبال کنید.

محتوا چیست و چه تعریفی دارد

پس از پرداختن به معنای محتوا، سؤال مطرح شده این است:
به چه شکلی می‌توانیم محتوایمان را تولید کنیم؟

انواع قالب های محتوا

محتوایتان را می‌توانید در ۴ قالب اصلی تولید کنید:

  • تصویر
  • ویدئو
  • صدا
  • متن

که هرکدام از این قالب‌ها کارکردهای خاص خود را دارند اما موضوع مهم افزایش تقاضای بازار برای محتوای ویدئویی است که به همین جهت توجه ویژه‌ای می‌طلبد. و به نوعی می‌توان گفت محتوای ویدئویی آینده بازاریابی محتوا است.

حال که قالب‌های محتوا را شناختیم مرحله بعدی شناخت فرمت‌های محتوا است،

فرمت‌های محتوا

فرمت‌هایی که تعداد آن‌ها بالغ بر ۴۰ می‌باشد که برخی از آن‌ها برای همه‌ی قالب ها و برخی برای تنها یک قالب کاربرد دارند.

از فرمت های رایج محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موشن گرافیک
  • اینفوگرافیک
  • وایت پیپر
  • رپورتاژ
  • و …

اینفوگرافیک

رپورتاژ

موشن گرافیک

وایت پیپر

حواستان باشد در دام تولید محتوا گرفتار نشوید!

نکته حیاتی در تولید محتوا

طبیعی است که بسیاری از ما که پس از راه‌اندازی کسب و کارمان به فکر تولید محتوا بیوفتیم و باز هم طبیعی است که سئو و دریافت رتبه مناسب از موتورهای جستجو یکی از اصلی‌ترین اهداف تولید محتوا باشد اما همه اینها به یک منظور صورت می‌گیرد فروش بیشتر و به همین دلیل پیش از تولید محتوای بلاگ برای کسب رتبه و پس از آن کارهایی لازم است انجام شود.

۱) در ابتدا باید مطالب اولیه وبسایت شما کامل باشد، درباره ما، تماس با ما، قوانین و مقررات و توضیحات محصول صفحات اولیه‌ای هستند که اگر فکری به حالشان نکرده باشید مخاطب، از شما خرید نخواهد کرد.

۲) حال نوبت مطالب بلاگ است مطالب سئو محور که هدف اصلیشان دیده شدن در صفحات اولیه گوگل و جذب مخاطب از طریق کلیک بر روی آن‌ها است.

۳) از اول می‌خواستید مقالات تالیفی تولید کنید؟ می‌خواستید با مخاطب تعامل داشته باشید؟ الان وقت این کار است زیرا مخاطب وارد وبسایت شما شده است و باید از این طریق اعتماد او را جلب کنید.

۴) حال وقت تبلیغ است، تبلیغ محتوا و محصولاتتان! اکنون می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند شبکه های اجتماعی ، تبلیغات کلیکی ، رپورتاژ و راه‌های بسیار دیگری برای معرفی و تبلیغ استفاده کنید.

و اما فاجعه کجا رخ می‌دهد؟

 

فاجعه زمانی است که شما قبل از تکمیل مراحل ۱ و ۲ و ۳ سراغ مرحله آخر یعنی تبلیغات بروید

 

!

نوبت به پرسیدن سؤال بعدی است:

متوجه شدم آش محتوا برای من مناسب است، متوجه شدم آش محتوا چیست و از چه بخش‌ها و موادی تشکیل شده‌است. حال چگونه باید این آش را پخت؟؟ چگونه باید محتوا را تولید کرد؟؟ چگونه باید کاری کرد تا مخاطب محتوای ما را بخواند؟؟

چگونه محتوای مناسب تولید کنیم لینک
ایده‌هایی برای تولید محتوا لینک

تولید محتوا هم مانند هر فعالیتی قابلیت توسعه و گسترش دارد و برای این منظور نیز تمرین‌هایی وجود دارد، تمرین‌هایی که به شما کمک می‌کند موضوعات بهتری انتخاب کنید و با کیفیت بیشتری به تولید در رابطه با آن موضوعات بپردازید. در لینک زیر به برخی از این تمرین‌ها اشاره کرده‌ایم:

تمرین‌هایی برای ایده‌پردازی در تولید محتوا

حال چه باید کرد؟

در انتها یک نکته می‌ماند و آن این است که با توجه به موارد ذکر شده در بالا، امکان تولید محتوا با ساختار معرفی شده برای شما وجود دارد یا خیر؟

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://digitalirsa.ir/?p=1340
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد صفر تا صد تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.